26, 27 en 28 Juni - Reisverslag uit Kåfjord, Noorwegen van Rinus en Rina Verburg - WaarBenJij.nu 26, 27 en 28 Juni - Reisverslag uit Kåfjord, Noorwegen van Rinus en Rina Verburg - WaarBenJij.nu

26, 27 en 28 Juni

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rinus en Rina

28 Juni 2014 | Noorwegen, Kåfjord

Straumen - Storslet 26 en 27 Juni
Gisteren laat vertrokken, dat kwam door de was.....de avond er voor de was gedaan, de handwas was niet droog te krijgen. We hebben het droogrek de hele nacht gewoon buiten laten staan, wel onder de luifel, want stel je voor dat het ging regenen, maar toen we ver na twaalf uur naar bed gingen scheen het zonnetje nog. De andere morgen de was in het zonnetje gezet. Ontbeten, de plichtplegingen gedaan en daarna de rommel maar binnen opgehangen. Vaste plannen om iets te gaan bekijken hadden we niet, dus gewoon de 6 richting Narvik. Onderweg in Innhavet weer wat boodschappen gedaan, lekkere gerookte zalm en verse zalm gekocht, brood natuurlijk ook. Wat me hier tegenvalt is de verse groente, je kan een GROTE zak met sla kopen, maar daar doe je zo lang mee, worteltjes 200 gram in een zakje, jullie willen niet weten wat dat kost. De bloemkool ziet er soms uit of hij al weken in de supermarkt ligt. Ik maak maar wat salade van tomaten, komkommer, wat kruiden en een dressing, dat smaakt ook prima. Na ons boterhammetje weer verder. Bij Bognes op de boot en overgevaren naar Skarberget....over het Tysfjord. We zijn tenslotte terecht gekomen op een camping net buiten Narvik. De volgende dag Narvik maar bekijken.
De volgende dag 27 Juni
En weer was het moeilijk om naar bed te gaan. Het is zo vreemd om met het zonnetje nog aan de hemel naar bed te gaan, Dus was het weer na 12 uur voor we gingen........ Toch bijtijds opgestaan. Na het ontbijt naar de stad....Veel dingen die we wilden zien hadden we niet kunnen vinden in allerlei boekjes. Er moest een rotstekening zijn uit weet ik veel hoeveel jaar geleden, viel niet mee om die rots te vinden, die tekening viel zwaar tegen. Je had er ook een kabelbaan, die ging lekker hoog, maar die was nog gesloten. We hadden ook gezien dat er een mooi uitzichtpunt zou zijn met een geiser!! Ik kreeg visioenen van de geyser in IJsland. We konden er met de camper naar toe rijden. Het uitzicht was mooi, maar de geiser.........die zou pas om 13.00 uur beginnen!! Er ligt daar een pijpleiding van boven naar beneden en er was daar een waterkrachtcentrale en als ze dan genoeg overdruk hadden spoot het water daar uit een put....Er kwamen daar mensen met een auto naar boven in sporttenue en die gingen de bergen in en die vulden hun flesjes met water, wat daar naar beneden kwam, heb aan een vrouw gevraagd of dat echt drinkbaar water was. Ja, zei ze, heel schoon en vol mineralen, ze dronk altijd dat water. Dus Rinus heeft onze fles van 5 liter gevuld met dat water. Narvik maar verlaten, wij vonden er niet veel aan..... We hadden al een camping uitgezocht, maar toen we daar kwamen lag de camping dichtbij een berg en helemaal in de schaduw, het was er koud. Omgedraaid en verder gereden, zodoende waren we nogal laat bij deze camping, had niet veel zin meer om te koken, toch maar gedaan. Eerst aardappelen koken, half gaar, wat afkoelen en dan bakken, buffalow wings gebraden en de salade er bij. Het ergste wat er is.......onze sterke drank is bijna op, we nemen iedere dag als we staan op de camping een borreltje om te toosten dat we weer heelhuids aangekomen zijn. We moeten een drankwinkel zoeken. Wijn hebben we nog genoeg......Heb een foto genomen door de deur van de camper, kunnen jullie zien wat het uitzicht is hier.
Nu zien dat ik dit en de foto`s op het net krijg. Op de camping is helemaal geen internet, dus maar proberen met onze mifi....

Alta.....28 Juni
Rond negen uur................na het ontbijt, legen en vullen van de noodzakelijke dingen......zijn we vertrokken van een mooie, nette en stille camping. We stonden daar prachtig, maar de Noordkaap roept...We zijn nog gestopt op het hoogste punt van een pas waar we gereden hebben...Gildestrun..heett het daar. We hebben daar nog wat foto`s gemaakt. Toch is het naar mijn idee niet mogelijk om alles wat je met je eigen ogen ziet, dat ook kunt zien op een foto, het uitzicht was werkelijk prachtig, je wordt er echt stil van.....Verder gereden en toen kwamen we toch wel een kudde rendieren tegen, die liepen gewoon te wandelen over de weg. Heb er foto`s van kunnen maken. Kort voor Alta zagen we een bord "Tirplitz Museum". Diegene die mij kennen weten dat ik erg geinteresseerd ben in WO 2. Die Tirplitz was een duitse kruiser die op diverse plaatsen in Noorwegn gelegen heeft. De engelsen hebben daar verschillende aanvallen op gedaan, die begonnen al in 1942, in 1944 hebben ze hem aangevallen in het Kaafjord, hier bij Alta. En in November 1944 hebben ze hem weer aangevallen in Tromso en daar is hij gezonken. Ongeveer 1200 mensen zijn daarbij omgekomen. We hebben daar een film bekeken en het museum natuurlijk. Daardoor kwamen we later op de camping aan, als dat de bedoeling was. We wilden nl. soppen!!!! Dat is wel een beetje gebeurd, maar niet alles. Ach er komen nog meer dagen hè.... We staan nu op de camping, weer aan het water, daar kom je eigenlijk niet omheen, want wat is er veel water hier overal!! En wat ook onvoorstelbaar is....de hoeveelheid campers, die je hier ziet rijden....Morgenochtend eerst een klein stukje terug rijden, naar het Alta museum, daar moeten veel rotstekeningen te zien van 6000!! jaar geleden, dan nog even het oude centrum van Alta in,er moet een mooie kathedraal zijn en verder hebben we niet veel kunnen ontdekken wat er te zien is.... Hahaha, we lazen in de beschrijving van de camping dat er een Sami dorpje tegenover de camping was. Wij gewapend met filmapparaat en fototoestel de weg overgestoken, een paar van die soort tipi tenten en een man en vrouw in klederdracht en of we dan even 10 euro per persoon wilden betalen om dat soort museumpje in die tent te mogen zien.........dacht het niet, wat een flauwekul. Wel een foto mogen maken van die mevrouw!!! Nu zitten we met een wijntje en wat chips voor de tv... Een drankwinkel hebben we vandaag ook niet kunnen vinden.
Tot morgen misschien.........

• 28 Juni 2014 - 20:50

Pytsje:

Jammer, dat er maar één foto bij zit. Ook ik vind de tweede wereldoorlog zeer interessant. Daarom ook twee jaar geleden eindelijk Auschwitz bezocht. Was al jaren een wens van mij en de kinderen. Heel indrukwekkend! Willen ook nog een keer door Normandië reizen en de plaatsen daar aan doen. Paar kilometer van ons vandaan is Trimunt. Hier zijn zestien mensen doodgeschoten, een vergelding van de Duitsers. Staan nog maar een paar bunkers, de meesten zijn vernield of plat gegooid. Heel jammer, want het is wel iets, wat je nooit mag vergeten en niet meer mag gebeuren.
    Drank kopen in Noorwegen.... ik hoop, dat je een dik gevulde beurs hebt, want goedkoop is het niet. Wordt niet voor niets veel gesmokkeld vanuit Denemarken....
    En die groente... ja heel herkenbaar. Wij wisten het, vandaar blikken en potten mee genomen. Wij Nederlanders zijn verwend. Kunnen kiezen uit vele soorten en denken dat dan ook in het buitenland te kunnen vinden. Zelfs in Frankrijk valt het me tegen.
    En die uitzichten... het blijft prachtige, je kunt er uren naar kijken en nog raak je niet uitgekeken.
    En? Nog steeds aan de crackers?

• 28 Juni 2014 - 21:32

Betty Westkerke:

Wat een geweldig verslag weer! Het is reizen op zijn leukst! Soms zit het mee en soms......
    Maar dat je jullie borreltje missen moet natuurlijk niet te vaak gebeuren..Ha Ha!
    En de dure groenten,nooit geweten!
    De foto's zijn prachtig

• 28 Juni 2014 - 23:09

Rose-mary:

Wat een pracht foto's weer, die rendieren zijn Elanden hè, met die zachte oren.
    Waarom koop je niet een lekkere fles wodka, voor je borreltijd, met een stuk zalm erbij.
    Een klein glaasje hoor, heel lekker voordat je naar bed gaat, met het zonnetje.
    dag dag

• 29 Juni 2014 - 08:16

Annelies:

Wat een ontberingen!
    Maar wel de moeite waard! Veel mooie momenten nog verders. Xxx