1 t/m 4 Juli - Reisverslag uit Haparanda, Zweden van Rinus en Rina Verburg - WaarBenJij.nu 1 t/m 4 Juli - Reisverslag uit Haparanda, Zweden van Rinus en Rina Verburg - WaarBenJij.nu

1 t/m 4 Juli

Blijf op de hoogte en volg Rinus en Rina

04 Juli 2014 | Zweden, Haparanda

2 Juli. Kautokeine.
De avond op de Noordkaap werd het weer steeds beter, de lucht brak open en de zon kwam goed te voorschijn. We hadden dus een perfecte midzomernachtzon om 24.00. Het was best druk, er kwamen steeds meer bussen, die bleven staan tot 24.00 en vertrokken toen weer. Ook waren er campers die vertrokken. Wij zijn daar blijven staan en slapen. De andere morgen na het ontbijt, er kon niets gevuld en geleegd worden, want er waren geen voorzieningen zijn we vertrokken daar. Een groot gedeelte van de weg die dag was dezelfde als die we heen gereden hadden.....We zijn eerst naar Skarsvag en Kirkeporter gereden, leuke vissershaven, maar overal kon je een kanonskogel afschieten, je zag niemand en hoorde niets alleen de meeuwen, die zagen er weldoorvoed uit. Toen naar Honningsvag gereden een stuk grotere plaats als de vorige, er waren zelfs een heleboel winkels en ook een haven, waar cruise schepen aan leggen en ook veerboten. Zelfs een aantal hotels. We hebben daar wat rondgereden en gelopen, maar het was daar nogal winderig en koud. Wat foto`s gemaakt en weer verder gereden. Naar Skoganvarre, daar op een camping geslapen. Ik vind de campings aan deze kant van Noorwegen steeds slechter worden. De toiletten en douchegelegenheden zijn vreselijk verouderd. Deze dag verder niets beleefd.
Woensdag zijn we dus aengekomen in Kautokeine.
Wat zijn we laat opgestaan vanmorgen....het was bijna kwart voor negen, zo laat hebben we het nog niet gemaakt!! Na de gebruikelijke ochtendrituelenzijn we vertrokken. We rijden door de toendra`s, ja echt zo heten ze..Het is Sami land. Natuurlijk nieuwsgierig naar hoe die mensen geleefd hebben vroeger zijn we in Karasjok naar een Sami museum geweest, maar op de bordjes die er bij stonden waren allemaal in het noors, dus wisten we nog niets. Alleen een heleboel kleding dat was al prachtig. Een heel klein stukje verder was het "Sapmi Park" , daar hebben we van genoten, eerst werd de kleding uitgelegd door een leuke jonge man, die engels sprak, hij liep in Sami kleding en Rinus vroeg of hij een Sami was, nee hoor dat was hij niet, hij kwam uit Rusland. Verder leidde hij ons naar een ander vertrek en vertelde daar wat er verder gebeurde, we kregen daar een filmpje te zien en als dat afgelopen was, ging er een deur open en als we daar door gingen kregen we een langere film te zien. Heel mooi met lichteffecten en joik kregen we te horen, dat was muziek en zang, terwijl een stem ons van alles vertelde. Volgens de Sami is alles bij het rendier begonnen, zoals de sterren, die kwamen van de ogen van het rendier, Ook geloofden zij dat als ze doodgingen hun ziel naar het noorderlicht ging. De Sami`s lopen nu niet meer in die kleding, volgens de leuke jongeman, alleen de oudere mensen doen dat nog wel een beetje. Alleen bij grotere feesten, zoals een bruiloft gaat de goegemeente wel in klederdracht. Dat is net zo bij ons in Nederland. Na al dat moois en veel indrukken, heb ik toch nog een lepeltje kunnen kopen voor mijn verzameling. Op het parkeerterrein daar een boterhammetje gegeten, was wel laat.......Het laatste stuk naar Kautokeine, was een akelige weg, vol putten en net of je over stelkon platen reed. De natuur was mooi, werd wel een beetje eentonig. Was ook veel zandgrond, wat ik daar echt niet verwachtte. Wel een hoop meren......Nu staan op de Artic camping, had wat bovenkleding willen wassen, maar zelfs dat is er niet. Het internet gaat niet verder dan de poort, nog even wachten met het plaatsen van deze twee dagen. Morgen gaan we in de stad kijken o.a. naar Juhls` Silvergallery.

2 Juli. Kautokeine.
Woensdag zijn we dus aengekomen in Kautokeine.

3 Juni Muonio Finland
Opgestaan in Kautokeine, ontbijtje gegeten, de dingen geleegd en gevuld en vertrokken. Op naar Juhl`s Silvergallery........Willy, wil jij Trinet hartstikke bedanken dat ze dit geschreven heeft in haar reisverhalen een paar jaar geleden....ik had dat nog een beetje onthouden en heb het weer opgegezocht in haar reisverhaal......het was werkelijk prachtig daar, We werden eerst rondgeleid door de dochter, moeder liep er ook rond, maar vader kon niet meer werken.....De dochter vertelde hoe haar ouders elkaar ontmoet hadden en in het zuiden van Noorwegen gingen wonen, ze konden de plek in de bergen van Kautokeine niet vergeten en vertrokken weer daarheen, gingen in het dorp wonen en vader ging klusjes bij andere mensen opknappen...als broodwinning. Hij vond de sieraden van de Sami`s zo mooi, maar in Kautokeine was niemand die de sieraden kon maken. Pa en Ma gingen een opleiding volgen voor goudsmid en zo is het begonnen met een kleine vierkante ruimte in de bergen, het was moeilijk om de materialen over de rivier en naar boven te krijgen, er waren toen in de jaren 50 nog geen weg de bergen in. Ze hebben doorgezet en dat is tot iets groots en heel moois geworden. Na de rondleiding en de uitleg kon je zelf alles bekijken en dat hebben we toch een paar uur gedaan en laat Rinus daar nu mijn verjaarskado gekocht hebben, ik vind het prachtig, ik mag er nog geen foto van maken en aan jullie laten zien, maar dat komt echt rond of op mijn verjaardag!!! Ik had daar allerlei bordjes zien staan over tax free, Rinus vroeg er naar en dat kon zei ze, je krijgt dan een soort lange kassabon, waarop je je naam moet invullen en je adres en ze vertelde waar we dus de btw (weet niet hoe het in Noorwegen heet) konden terug krijgen.....dat was in Finland, zo`n 120 km verder, zelfs de goeie weg die wij toch wilden rijden....we hadden ook in Noorwegen een vest voor ons allebei gekocht op de poolcirkel en die meneer vertelde daar ook al zoiets, maar wij wisten niet zo goed hoe dat ging, bij juhl`s hebben ze ons dat goed uitgelegd. Het bleek een heel rommelige souvenirwinkel gewoon langs de weg te zijn. De formuliertjes gegeven en we kregen er euro`s voor terug. Het was zeker niet slecht!!!! Nog boodschappen gedaan en nog steeds geen borreltje...Gestrand op een camping in Muonio Finland. Geen wifi en zelfs geen telefoon.

4 Juli Haparanda Zweden
Eerst weer alle ochtendrituelen gedaan, er was dus geen internet de camping, maar wel in de lobby van het hotel wat daar ook was. Daar nog even gezeten en wat gekeken op FB en woordjes gelegd bij mijn wordfeud vrienden. Wat een rot muggen hebben we daar gehad zeg. ondanks de bescherming tegen die beesten, toch een aantal bulten er bij!!! We hadden deze dagroute niet zo erg veel plannen, alleen de kerstman een bezoek brengen in Rovaniemi. In Sante Claus village vonden we hem, een aardige man die zelfs nederlands sprak, moet ook wel hè hij komt tenslotte ieder jaar naar Nederland. Hij zit op de poolcirkel in Finland, ze hebben er wel een hele commerciële poppenkast van gemaakt er is ook een Santa Park, daar zijn we niet naar toe geweest.Gelukkig was het droog toen we daar waren, want vandaag en gisteren hebben we veel regen gehad, morgen wordt het beter zag ik net op het nederlandse weerbericht. We zijn verder gereden en ik wilde toch graag naar een supermarkt in Finland, vind dat altijd leuk om vreemde dingen te zien, ben gek op kruiden uit het buitenland en heb nu "pommerans" gekocht, het stond bij de kruiden, ik weet alleen niet wat ik er mee kan/moet doen, maar leuk vind ik het.....Het was een hele grote supermarkt in Pello en YESSSSSSSSSS er was een Alko naast, dat is net zoals bij AH de Gall en Gall en laten we daar weer wat ingeslagen hebben, 43, amaretto en baileys gekocht. We vinden de prijzen in Finland net zoiets als in Nederland. Dus vanmiddag hadden we weer een borreltje om te toosten dat we heelhuids op een camping waren, nou ja camping................we staan in Haparando op een groot parkeerterrein van de Ikea met nog een aantal campers. weer geen wifi, maar ga onze mifi maar weer eens proberen.. Dus wie weet..........

• 04 Juli 2014 - 22:26

Wilma En Arie:

zoooo 43 grote liter flessen drank gekocht...
    dat is nogal wat. maar we genieten van je mooie reisverslagen hoor.
    hier alles goed hoor. gr wilma

• 04 Juli 2014 - 22:57

Dicky:

Wat een mooie reis Rina, en weer een neut op voorraad , wat wil een mens nog meer hé. Ik geniet van je verhalen, de foto's en het commentaar van de zonen!

• 05 Juli 2014 - 09:08

Tineke :

Zo wat hebben jullie weer ontzettend veel moois gezien!!!!!!!! wat een reis zeg...echt geweldig allemaal.
    Ja en het eten en drinken gaat ook door......Licor 43 heerlijk!!! Heb net ook de fotoos zitten bekijken, zo mooi en leuk.Hier gaan jullie nog heel veel aan terug denken, en wat mooi dat je dat allemaal kunt delen.
    Lieve mensen nog heel veel plezier,deze troela mag vanmiddag mee naar de geitenboerderij in Zoeterwoude :)

• 05 Juli 2014 - 12:38

Deana:

Wat mooi dat het daar zo lang licht is en veel moois gezien ik heb van marita gehoord hoe ik na je verslagen moet gaan dus vandaar zo laat bericht van mij Wij zijn daar afgelopen woensdag met sonja geweest. Nou luitjes geniet er lekker van tot het volgende verslag