de dag na Bergen 18 juni. - Reisverslag uit Byrkjelo, Noorwegen van Rinus en Rina Verburg - WaarBenJij.nu de dag na Bergen 18 juni. - Reisverslag uit Byrkjelo, Noorwegen van Rinus en Rina Verburg - WaarBenJij.nu

de dag na Bergen 18 juni.

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rinus en Rina

18 Juni 2014 | Noorwegen, Byrkjelo

16 juni
Het wordt saai, maar we zijn opgestaan, vrij laat, hebben ontbeten en ja Ria nog steeds met een crackertje, heb er nog meer dan genoeg...op de camping stonden we tussen de fruitbomen, de appels en peren was nog niets en de kersen waren licht rood, maar Rinus is toch even wat kersen gaan plukken, nu niet denken dat we dat stiekem hebben gedaan....nee hoor, dat mocht, ik vind ze veel te zuur, maar Rinus vind ze wel lekker. Na alle plichtplegingen zijn we weer op pad gegaan, naar Bergen. Weer zo`n mooie route, op een gegeven moment reden we een tunnel in die 4 kilometer lang was, uit de tunnel gelijk een hele lange brug over het hardangerfjord en weer gelijk een tunnel in van 7,7 kilometer lang.......ik wil niet overdrijven, maar ik denk toch dat we 1/3 ven de tijd die we gereden hebben doorgebracht hebben in tunnels. Er zijn landen die ergens in uitblinken of hoe zeg je dat nou.......Nederland....fietsland....Denemarken hebben jullie dan niet gezien, het stikt daar van de fietsers in Kopenhagen hebben ze een fietsenstalling van 2 verdiepingen, zo blinkt Noorwegen uit in.....rotondes, tunnels en tolwegen, maar ook in prachtige natuur!!!Onderweg nog even een bezoek gebracht aan de Kiwi (supermarkt), onderweg lekker gegeten, had nog echte volendamse paling in de diepvries, smaakte goed op een boterhammetje. Na veel gezoek in Bergen een plekje gevonden op een camperplaats, er staan hier zo`n 30 campers. Wat we met het rondrijden in de stad gezien hebben vind ik Bergen niet mooi, morgen gaan we de highlights van Bergen maar eens opzoeken. Vanavond heb ik echt hollandse pot gekookt.....gekookte aardppelen....bloemkool en een gehaktbal! Zit nu gelijk voetbal te kijken....Duitsland-Portugal.....stand is nu 3-0, hoor bij de buren gejuich als Duitsland scoort.
Ik brei er weer een eindje aan......geen internet

dinsdag 17 Juni, de dag die wij doorgebracht hebben in Bergen. Na de dingen die wij iedere morgen doen, in de benen naar de tram die ons naar de stad zou brengen. Kaartje konden we in een boekenwinkel kopen, vertelde een meneer tegen ons en dat lukte. Ze hebben hier ook seniorenkaartjes en dat scheelde toch mooi de helft. Het is een mooie verbinding van de camperplaats naar hartje centrum. Daar gevraagd naar de hop on hop of bus, die was ook gauw gevonden. Je kan hier trouwens heel goed met engels terecht. Ons engels wordt steeds beter! Het rondje met de bus gemaakt en daarna bij de Floibanen (kabeltrein) uitgestapt en met die baan naar boven. 320 meter omhoog. Boven was het koud, maar het uitzicht was heel erg mooi. Boven een paar kaarten gekocht en het tradionele lepeltje voor mijn verzameling. Ook een hotdog gegeten, daar hadden we weer genoeg aan. Naar beneden, naar de Bryggen dat is een wijk aan de haven, daar staan de oude koopmanshuizen, die op de werelderfgoedlijst (scrabble wordfeud) staan. Over de vismarkt gelopen, ook wel leuk om te zien, het was er vrij druk want er waren cruiseschepen in de haven. Toen nog even door de bekendste winkelstraat gelopen en een irish coffee op een terrasje gedronken. Het oude centrum van Bergen is niet groot....Op ons gemakkie naar de tram gegaan en weer terug naar de camper, zo is er weer een dag bijna voorbij.
Wilma en Arie, het regent niet altijd in Bergen, wij hebben het anderhalve dag droog gehad, zon en wat wolken.......we waren een uurtje in de camper toen het begon te miezeren.
Tot morgen maar weer, hier nog geen internet...

en nu dan de dag na Bergen, 18 Juni de dag dat Nederland met 3-2 gewonnen heeft van Australië.
We zijn op tijd vertrokken, langs en door allerlei plaatsjes gereden door nog steeds hele mooie natuur, het weer is een stuk slechter geworden, het is frisser en meer bewolkt, nu op dit moment heeft het geregend, maar we zitten droog....beter dan die Hollanders een stukje achter ons, die zitten in een tentje!!! We hebben gevaren(!), op een ferry van Oppedal naar Lavik over het sognefjord. De meneer die de kaartjes verkocht, schatte onze camper op 6 meter, terwijl hij 7.30 meter is en dat scheelde ons een heleboel noorse kronen. Doorgereden naar de plaats Forde en daar de hulderfossen gezocht, dat is die waterval op de foto....We waren op tijd op de camping Reed....ja die heet zo en die ligt aan een meer....eten klaar gemaakt en voetbal gekeken!!!

De meeste foto`s zijn in Bergen gemaakt....
Ik wil jullie even bedanken voor jullie reacties, we vinden dat heel leuk en lezen ze graag, zo hebben we toch contact met elkaar.

groetjes van ons en misschien tot morgen......

• 18 Juni 2014 - 21:05

Jannie:

Hallo Rinus en Rina, jullie hebben weer veel gezien en er van genoten, wat een mazzel dat de camper korter geschat is en veel centjes voor de overtocht scheelde.
    Het is echt leuk om je verslag te lezen, veel plezier verder.

• 18 Juni 2014 - 21:24

Dicky:

Hallo, wat een mooie foto's, het ziet er mooi uit daar. Leuk om jullie verhalen te lezen, goede reis verder.

• 18 Juni 2014 - 22:05

Tineke:

Wat een prachtig reisverslag weer en mooie fotoos!!!! Mensen wat genieten jullie, en wat beleven/zien jullie veel,GEWELDIG vind ik het.
    Nog heel veel plezier he
    en groetjes uit Delft

• 18 Juni 2014 - 22:26

Rose-mary:

Leuk jouw verslagje gelezen, kom net terug van Danielle, daar hebben we de voetbal Austr-Ned gekeken, met onze Austr fam.
    Leuk gezamenlijk voetbal kijken, al hou ik niet van voetbal, hoyckey is meer mijn favoriete sport.
    dag dag, geniet ervan, en hopelijk beter weer. Liefs Rose-Mary

• 18 Juni 2014 - 23:43

Gillis En Ria:

wat een mooie foto's... enne.. hebben ze daar ook van die dure stokvis? of valt de prijs mee?

• 19 Juni 2014 - 04:40

Leo Verburg:

Ach, de ene man schat te laag met de lengte en de andere man te hoog .......;)

• 25 Juni 2014 - 21:46

Majke:

Oh, supermooie foto van jullie beiden.....die mag ingelijst boven de bank!