5 juli Storfossen - Reisverslag uit Storfors, Zweden van Rinus en Rina Verburg - WaarBenJij.nu 5 juli Storfossen - Reisverslag uit Storfors, Zweden van Rinus en Rina Verburg - WaarBenJij.nu

5 juli Storfossen

Door: Rina

Blijf op de hoogte en volg Rinus en Rina

05 Juli 2014 | Zweden, Storfors

Storfossen 5 Juli de dag van Nederland - Costa Rica
Na dit keer geen crackertje maar een lekker broodje, vertrokken van de parkeerplaats bij de Ikea, legen en vullen kan hier niet, dus snel klaar. We reden naar Lulea aan het einde of het begin van de Botnische golf tussen Finland en Zweden, naar het centrum gereden en op zoek naar een zweedse vvv. Stukje rond gelopen, maar ik vond het daar niet veel een heel modern centrum met allemaal winkels. De vvv gevonden en daar zijn we toch weer wat wijzer geworden, we moesten beslist naar Gammelstad (betekent oude stad) en naar Storfossen. Storfossen vonden we voor deze dag te ver, want ik moet nodig wassen.... Eerst maar naar Gammelstad, dat is heeeeeeeel lang geleden ontstaan rond de kerk die daar staat, mensen die vroeger naar die kerk gingen kwamen van ver en dat was te ver om dat op 1 dag te doen, ze begonnen rond de kerk kleine houten huisjes te bouwen en overnachtten daar. Sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw (!) staat het op de wereld erfgoedlijst. We zijn daar de kerk ingeweest en daar was net een doop aan de gang, je mocht toch gewoon binnenlopen, we zijn achter in kerk gaan zitten, konden er niets van verstaan, dus na een poosje opgestapt..heel zachtjes. Konden daardoor geen kaarsje branden, wat ik dit keer heel graag had gedaan....Of het toen al Lulea heette weet ik niet meer, maar een paar kilometer van Gammelstad is de plaats Lulea ontstaan..daar de middagboterham gedaan en verder met de bedoeling snel een camping te vinden......dat snel konden we vergeten, op de route die wij reden kwamen niets normaals tegen, uiteindelijk zijn we bij de storfossen op de camping terecht gekomen. Borreltje om te proosten en de warme hap klaarmaken...had een makkie er was nog een maaltje macaroni over van eergisteren....na het eten een eind gaan wandelen, vanaf de camping een houten brug over en dan langs de waterval (de storfossen) omhoog en over rotsen, het was werkelijk prachtig, volgens de bordjes was het maar 2 kilometer, maar wij zijn 2 uur bezig geweest, veel van de natuur en de waterval genoten. Dus weer niet gewassen......................Nu zitten we gedoucht en in nachtkleding (ik) voor de tv om de wedstrijd van Nederland - Costa Rica te bekijken.

• 05 Juli 2014 - 22:40

Margriet:

Leuk idee dat jullie daar in het verre noorden ook voetbal kijken.
    Groetjes Margriet.

• 05 Juli 2014 - 22:57

Marian:

Prachtig jullie verhalen,ik lees ze maar reageer nie elke keer he. Hele mooie foto's echt een ervaring om van te genieten. Heel veel plezier he xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 06 Juli 2014 - 20:35

Pytsje:

Zo, moest even een paar dagen terug lezen. Nu dus weer in Zweden. Niet meer onderin Noorwegen gaan zitten dus. Misschien voor de volgende keer, want ook daar is het heel mooi. De foto's zijn weer prachtig, wat een kolkend water, je zal er maar in vallen.... Zo langzamerhand worden jullie nog langslapers... hihi... laat uit bed zegt ze, half 9! Hopelijk hebben jullie genoeg kleding mee, want anders begint het straks toch vreemd te ruiken in de camper. Ben benieuwd waar de reis jullie nu weer brengt.

• 06 Juli 2014 - 21:35

Tineke:

Het was een latertje gisteravond/vannacht met dat gevoetbal.....maar we zijn weer door,prachtig dat jullie dat ook overal kunnen volgen,en drank genoeg,van afgelopen week,dus Skol,er kon weer geproost worden.
    De fotoos zijn weer prachtig net als de verhalen,ik kan het niet genoeg zeggen, geniet ervan,maar doen jullie dus met volle teugen.
    Ik hoop dat woensdag ook weer geproost kan worden !!!! extra dan he.
    veel plezier nog,enne oja gisteren geitenboerderij,was heel erg leuk,Lizzy was daar ook aan het kamperen (voor het eerst) dus spannend!!! ze vond het geweldig, en Jim,vond alles ook geweldig ,die keek zijn ogen uit, al met al leuke dagje geweest